Do góry
W dżdżysty, sobotni poranek, 15 października, grupa kilkunastu uczniów naszej szkoły, pod opieką pana Rafała Spręgi, pojechała na jednodniową wycieczkę do Chociwla. Celem wyjazdu było wzięcie udziału w ćwiczeniach na strzelnicy Stowarzyszenia „Batalion”. Około godzinna podróż pociągiem upłynęła nam w bardzo dobrych humorach. W miasteczku, gdy dotarliśmy do strzelnicy, instruktor zapoznał nas z regulaminem obiektu oraz z informacją, dotyczącą bezpiecznego posługiwania się bronią. Po przeszkoleniu padły pierwsze strzały. Na początku z karabinka bocznego zapłonu, z użyciem naboi kalibru .22LR. Chętni mogli skorzystać również z „mocniejszej” amunicji, gdyż na strzelnicy dostępny był popularny „kałach” oraz karabin Ruger M77 w kalibrze 7,62x39mm. Podczas treningu były omawiane i korygowane nasze podstawowe błędy, dzięki czemu wyniki na tarczach poprawiały się.
Po zajęciach, w pobliskim plenerze, miło spędziliśmy czas przy ognisku, piekąc kiełbaski, śpiewając pieśni historyczne i dzieląc się wrażeniami z nabytych umiejętności strzeleckich. W niedalekim czasie mamy w planach kolejny szkolny wyjazd, na który czekamy z niecierpliwością.
Pragniemy również podziękować wszystkim współorganizatorom tego wydarzenia, w szczególności Panom: Leszkowi, Grzegorzowi ze stowarzyszenia Obrona Narodowa.pl i p. Dariuszowi ze Stowarzyszenia „Batalion”, za umożliwienie uczniom XIV LO w Szczecinie skorzystania ze strzelnicy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
W czwartek 13 października, w przeddzień Dnia Edukacji Narodowej, odbył się w naszej szkole apel okolicznościowy. Na uroczystości w sali gimnastycznej zgromadzili się nauczyciele, uczniowie, pracownicy administracji oraz zaproszeni goście.
Na początku obejrzeliśmy przygotowaną przez młodzież prezentację multimedialną, przybliżającą sylwetki czołowych działaczy Komisji Edukacji Narodowej z epoki oświecenia, wśród nich Hugona Kołłątaja, Juliana Ursyna Niemcewicza, ks. Adama Czartoryskiego, ks. Michała Radziwiłła i wielu innych. Usłyszeliśmy także o dokonaniach KEN, która była pierwszą w Polsce i w Europie władzą o charakterze ministerstwa oświaty publicznej. Jej osiągnięciom przyświecały wciąż aktualne we współczesnej szkole hasła, jak: wychowanie narodowe i obywatelskie, nauczanie związane z potrzebami kraju, poszanowanie osobowości ucznia i pobudzanie jego aktywności.
W dalszej kolejności głos zabrała pani dyrektor Anna Kowalczyk, a następnie przewodnicząca Rady Rodziców, pani Mirosława Hordy. Po przemówieniach przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego złożyli dyrekcji i nauczycielom życzenia oraz wręczyli kwiaty, wyrażając wdzięczność za trud włożony w ich wychowanie i edukację. Miłym akcentem była część artystyczna: recytacja wiersza Chwila Wisławy Szymborskiej przez Dominikę Majewską, a także występ muzyczny Sławka Ostrowskiego i sióstr - Uli i Leny Bytniewskich (utwór: Cherry blossom) połączony z tańcem Konrada Szulca i Nastki Baranowskiej. Tradycyjnie podczas akademii odbyło się ślubowanie uczniów klas pierwszych. Hasłem przewodnim stały się słowa Adama Asnyka: Szukajcie prawdy jasnego płomienia/Szukajcie nowych nieodkrytych dróg. Po włączeniu pierwszoklasistów w poczet licealistów „Czternastki”, obejrzeliśmy na ekranie dedykowane im fragmenty kultowego filmu „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”, aby kolejny etap wędrówki po wiedzę przyniósł sukcesy.
Finałowym punktem programu był znakomity występ naszych młodych talentów w składzie: Alicja Stańczyk – śpiew, Anastazja Baranowska – trąbka, Gabriela Greń – pianino, Konrad Szulc – saksofon, Amelia Wolnowska – śpiew oraz grupa tancerek z klasy 1c.
W 2001 roku, 16 września uznano za Europejski Dzień Języków. Rada Europejska za cel wzięła sobie zachęcenie do nauki języków obcych poprzez promowanie różnorodności językowej i kulturowej naszego kontynentu. Nasze liceum jest świetnym przykładem tego, jak ważna jest znajomość języków obcych, a to dzięki umożliwieniu naszym uczniom nauki trzech z nich: angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego. Jako sekcja dwujęzyczna hiszpańska chcieliśmy uczcić ten dzień poprzez wykonanie różnorodnych zadań.
Na przykład, uczniowie klasy zerowej przetestowali swoje umiejętności dedukcji i logicznego myślenia poprzez odgadnięcie jak nazwano sześć różnych przedmiotów w sześciu różnych językach europejskich.
W klasie 2E odbył się quiz ze znajomości innych języków. Czy ktoś wie iloma językami posługujemy się w Europie? Cóż, oni na pewno!
Najstarsi uczniowie sekcji bawili się językiem i tworzyli własne wyrazy na podstawie słów takich jak fotosíntesis czy camafeo. Wyrazy te musiały mieć inne znaczenie niż pojęcia, na których je bazowano, ale także zachować logiczne znaczenie.
Różnorodność językowa to jedynie próbka bogactwa i piękna różnorodności kulturowej naszej planety. Nasi uczniowie mieli okazję odkryć jak pozornie różne języki dzielą wspólne korzenie i zrozumieć dlaczego każdy z nich zasługuje na ochronę.
Karolina Bilar (uczen klasa 3ºE)
Desde 2001 el 26 de septiembre está considerado el Día europeo de las lenguas. El Consejo de Europa pretendía así animar a aprender idiomas extranjeros fomentando la diversidad lingüística y cultural que posee nuestro continente. Nuestro liceo es un gran ejemplo de la importancia de aprender lenguas extranjeras ya que los alumnos pueden estudiar hasta tres de ellas: inglés, alemán y español. Desde el departamento de español quisimos rendir homenaje a este día haciendo diferentes actividades y juegos en nuestras aulas.
Los alumnos del Grupo Cero, por ejemplo, pusieron a prueba su capacidad de lógica y sus dotes detectivescas para intentar adivinar cómo se nombraba a seis objetos diferentes en seis idiomas europeos distintos.
En la clase de 2ºE se llevó a cabo un concurso quiz sobre sus conocimientos en distintos idiomas. ¿Sabría alguien contestar cuántas lenguas diferentes se hablan en Europa? Pues ellos seguro que ya sí.
A los mayores de la sección les tocó jugar con el lenguaje y crear sus propias palabras teniendo que buscar significados diferentes pero completamente llenos de lógica a palabras como fotosíntesis o camafeo…
La diversidad de idiomas es una muestra de la diversidad cultural rica y hermosa de nuestro planeta y los alumnos han descubierto cómo, por lejanos que muchas veces puedan parecer, comparten raíces y se asemejan los unos a los otros y con ello han confirmado el por qué todos y cada uno de ellos merecen ser protegidos.
Noelia de la Torre (profesora de lengua española y literatura)
Miło nam poinformować o udanym starcie naszej młodzieży w tegorocznej Licealiadzie, która odbyła się we wrześniu, na Miejskim Stadionie Lekkoatletycznym w Szczecinie. Reprezentantami XIV LO było 16 uczniów, a sukcesy uzyskali:
Serdecznie gratulujemy naszym sportowcom
i trenerce – Pani Bożenie Jaczewskiej!
Warto znać przepisy, gdyż jak mówi łacińskie przysłowie: Ignorantia iuris nocet (Nieznajomość prawa szkodzi). W tym roku XIV LO z OD w Szczecinie przystąpilo do Ogólnopolskiej Akcji Edukacyjnej "Adwokaci rozjaśniają prawo" Jest to projekt edukacyjny organizowany przez Naczelną Radę Adwokacka i Komisję Edukacji Prawnej NRA.
Pierwsze lekcje odbyły się już we wrześniu i potrwają do końca października. Cenną wiedzę prawnicza zdobywają uczniowie klas II oraz uczniowie klas, realizujących rozszerzony program nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie. Meandry prawa rozjaśniają młodzieży adwokaci i aplikanci z Izby Adwokackiej w Szczecinie. Uczą, jak uniknąć zagrożeń, opowiadając między innymi o bezpiecznym korzystaniu z zakupów online, poszanowaniu i ochronie praw autorskich oraz dóbr osobistych.
W roku szkolnym 2021/2022 realizowany był w XIV Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi w Szczecinie Projekt Pomorze Zachodnie- Wsparcie Psychologiczno-Pedagogiczne. Projekt był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020
Zajęcia rozpoczęły się 20.01.2022r. konsultacjami indywidualnymi uczniów z psychologiem. Z tej formy wsparcia skorzystało 50 uczniów. W marcu rozpoczęliśmy zajęcia specjalistyczne rozwijające kompetencje społeczne. W ramach tych spotkań odbyły się zajęcia z zakresu radzenia sobie ze stresem między innymi w formie treningu relaksacyjnego, rozwijaliśmy kompetencje interpersonalne poznając zasady i techniki prawidłowej komunikacji. Wzmacnialiśmy postawy proasertywne. Cykl zajęć zakończyły zajęcia z zakresu umiejętności negocjacji i mediacji. W zajęciach rozwijających kompetencje ineterpersonalne wzięło udział 64 uczniów. Całe przedsięwzięcie wsparcia psychologiczno- pedagogicznego w formie indywidualnych konsultacji oraz treningu interpersonalnego zakończyliśmy 10.06.2022r.
Pod koniec września nasi licealiści z klasy 3a, o profilu matematycznym, pojechali na wycieczkę do Trójmiasta. Głównym celem wyjazdu było poznanie wyjątkowych instytucji kultury i zwiedzanie zabytków.
Pierwszego dnia uczniowie obejrzeli w Teatrze Muzycznym w Gdyni musical, na motywach powieści W. S. Reymonta „Chłopi”. To wybitne dzieło w literaturze europejskiej, za które pisarz w 1924 roku otrzymał Literacką Nagrodę Nobla, jest również niezwykłym studium polskiego folkloru. Spektakl na scenie muzycznej zaintrygował naszych widzów nie tylko skomplikowaną fabułą, ale też bajecznie kolorowym obrazem wsi. Przedstawienie urzeka wspaniałą muzyką ludową i barwnymi kostiumami łowickimi, wirującymi w dynamicznych tańcach.
Kolejny dzień upłynął w Gdańsku na edukacji historycznej. W pogodny poranek młodzież poznała starówkę, z zabytkowymi kamienicami i kościołami, a także ikony architektury tego miasta – fontannę Neptuna oraz dźwig portowy Żuraw. Najważniejszym punktem programu było Muzeum II Wojny Światowej, w którym mieści się wystawa, przedstawiająca polskie doświadczenie wojny, wpisane w kontekst europejski i światowy. Ekspozycja wywarła duże wrażenie na uczniach. Przybliżyła grozę największego konfliktu zbrojnego w XX wieku, akcentując losy bohaterów i zwykłych ludzi. Licealiści obejrzeli z przewodnikiem liczne stanowiska multimedialne, pokazujące archiwalne filmy, zdjęcia, dokumenty, notacje ze świadkami wydarzeń oraz interaktywne prezentacje.
Ostatnią atrakcją uczestników wycieczki było zwiedzenie zabytkowego Mola im. Jana Pawła II w Sopocie. Nadmorski spacer w blasku słońca, połączony ze słodką konsumpcją lodów i gofrów, uwieńczył dwudniową radość ze wspólnie spędzonego czasu w ciekawym zakątku Polski.