Do góry
Dnia 14 grudnia w gmachu Akademii Sztuki przy placu Orła Białego w Szczecinie odbył się koncert charytatywny przygotowany przez uczniów i nauczycieli z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2. Była to już piąta edycja naszej imprezy, dedykowana podopiecznym Fundacji Zachodniopomorskie Hospicjum dla Dzieci i Dorosłych. Wśród zaszczytnych gości znaleźli się m.in. pani Kinga Krzewicka, Prezes Zarządu Fundacji oraz pan Arkadiusz Janowicz, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego.
W dniu 15 grudnia 2017 roku odbył się finał Olimpiady Wędkarsko-Ekologicznej. Troje uczniów Naszej Szkoły: Robert Warzyński, Oliwer Nawrocki, Aleksander Blank pod opieką p. Rafała Spręgi zdobyli II miejsce w kategorii do lat 16.
Inforamacje o zawodach można również znaleźć na stronie radioszczecin.pl
Serdecznie Gratulujemy
Dnia 4 - go grudnia w Książnicy Pomorskiej odbyło się rozstrzygnięcie konkursu literackiego dla młodzieży szkół średnich pod hasłem: „Morska szkoła charakterów według Josepha Conrada”. Wśród nagrodzonych osób znaleźli się uczniowie 14 LO z klasy 1a – Aleksandra Wiraszko i Łukasz Witkowski, którzy pod kierunkiem polonistki Elżbiety Bazylewicz napisali eseje.
Celem konkursu była popularyzacja twórczości angielskiego pisarza o światowej sławie, z pochodzenia Polaka, Josepha Conrada (właśc. Józefa Korzeniowskiego), ogłoszonego Patronem roku 2017. Zadaniem uczniów było napisanie pracy pod kątem analizy procesu kształtowania charakterów i zasad etycznych bohaterów, pod wpływem pracy na morzu a także relacji między członkami załogi statku. Dla laureatów z „Czternastki” pierwsze zetknięcie się z pisarstwem Conrada okazało się sporym wyzwaniem, gdyż są dopiero w klasie pierwszej. Jednak pomimo wysokiej poprzeczki jaką wyznacza styl i problematyka książek, kontakt z literaturą marynistyczą był dla nich prawdziwą przygodą.
Oto fragmenty esejów:
(…)Opowiadanie „Tajfun” pokazuje, że podczas sytuacji kryzysowych na morzu kapitan statku musi zachować zimną krew i umieć podjąć właściwą decyzję. Często wiąże się ona z ryzykiem. MacWhirr nie posłuchał się rady pierwszego oficera, żeby ominąć nadchodzącą falę i skazał wszystkich ludzi na przeżycie piekła…W sytuacji sztormu niezwykłe znaczenie miało wzajemne dawanie sobie wsparcia, by nikt się nie załamał i nie osłabił siły załogi(…). (Łukasz Witkowski)
(…) Po przeczytaniu „Młodości” zauważam, że większość problemów dotykających bohaterów na morzu odnosi się do naszej codziennej rzeczywistości. Historie marynarzy, ich obowiązki i zasady są uniwersalne. Każdy z nas stoi za symbolicznym sterem i to od nas zależy jak poprowadzimy swój okręt (…) (Aleksandra Wiraszko)
W dniu 07.11.2017 r., w ramach obchodów 99. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, klasa 2 N udała się do Archiwum Państwowego w Szczecinie na wykład pt. „11 listopada – świętujemy, ale dlaczego i po co?”. Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób Polska odzyskała niepodległość w 1918 r. oraz poznała najważniejsze postaci i wydarzenia z historii tego okresu. „Lekcja niepodległości” skłoniła uczniów do refleksji nad burzliwymi dziejami naszej ojczyzny oraz uświadomiła młodemu pokoleniu znaczenie tego święta. Po wykładzie młodzież gimnazjalna miała okazję zwiedzić placówkę, zapoznać się z jej zasobami oraz pracą szczecińskich archiwistów.
Dnia 2 listopada uczniowie klasy 1c o profilu humanistycznym, w ramach wycieczki edukacyjnej do Poznania, zwiedzili wyjątkową wystawę poświęconą twórczości sławnych malarzy z Meksyku: Fridy Kahlo i jej męża Diego Rivery. Ekspozycja, przygotowana przez Centrum Kultury Zamek, obejmuje kilkadziesiąt obrazów artystów a także filmy dokumentalne o ich życiu i twórczości. Największe zainteresowanie wzbudziły jaskrawe i pełne symboliki autoportrety Fridy. W zrozumieniuniu jej dzieł, przepełnionych często cierpieniem, pomógł wykład przewodniczki muzealnej, która opowiedziała m.in. o Meksykańskiej Rewolucji czy skutkach tragicznego wypadku samochodowego, jakiemu uległa malarka w młodości. Przede wszystkim jednak obrazy Fridy Kahlo urzekły swoją egzotycznością oraz nawiązaniami do kultury meksykańskiej i indiańskiej.
Ciekawym dla naszych licealistów aspektem wystawy był także wątek polski. Obok prac małżeństwa artystów, zaprezentowano w osobnej sali dokumenty nt. kontaktów Kahlo i Rivery z autorami polskiego pochodzenia, jak Bernice Kolko i Fanny Rabel. Dzięki ich pracom plastycznym i fotografiom, można poznać codzienne życie Meksyku w latach 40. i 50. oraz otoczenie w jakim żyła i tworzyła Frida pod koniec swojego życia. Zbiory w CK Zamek obejmują również dokumentację poświęconą prestiżowej Wystawie Sztuki Meksykańskiej w Polsce w 1955r., na której po raz ostatni widziano, zaginiony do dziś, obraz Fridy „La Mesa Herida” ( Zraniony stół).
Obejrzenie całości wystawy zachęciło naszych uczniów do dalszego poznawania kultury meksykańskiej i języka hiszpańskiego.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |